TRAINING

DIT ZEIDEN CURSISTEN

'Goed dat je direct in praktijk kunt brengen wat die ochtend is besproken, zodat je gelijk een begin hebt en vragen kunt stellen als je ergens tegenaan loopt.'

'Pas kwam een van de uitvoerders met een eigen idee voor een verhaal, mét foto's die hij zelf had gemaakt. Toen vond ik het écht leuk worden!'

STARTEN MET ONLINE COMMUNICEREN

TRAINING IN ZEVEN STAPPEN STARTEN MET ONLINE COMMUNICEREN

Online actief worden met je bedrijf begint altijd met het maken van keuzes. Deze keuzes hebben wij samengevat in de praktische workshop 'in zeven stappen online communiceren'. Maar als je begint met online communicatie dan ken je de weg nog niet zo goed en twijfel je nog over wat, waar en hoe je moet communiceren. Dat hebben wij zelf ook ervaren. En het meeste leer je door gewoon te beginnen, uit te proberen wat werkt en wat niet en dan weer een beetje bijsturen. Starten met een paar posts of een keer een nieuwsbrief mailen naar al je klanten is niet zo moeilijk. Wat we allemaal lastig vinden is hoe we online communiceren volhouden en meerwaarde geven - dát is de uitdaging.

VOOR WIE

Jullie zijn een klein(er) MKB bedrijf, er is geen communicatie afdeling, dus de online communicatie ligt bij de officemanager, binnendienst of wie er maar tijd voor heeft. Om je heen zie je dat jouw concurrenten goed bezig zijn met hun online communicatie. Dat kun jij ook!

WAT KUN JE ERMEE

Actief zijn met je bedrijf op sociale media (of dat nou Youtube, LinkedIn of Facebook is), een reguliere nieuwsbrief én de website up to date houden, helpt je om in contact te blijven met je klanten, in beeld te komen bij potentiële klanten, werkzoekenden te interesseren voor je bedrijf en misschien wel nieuwe partners te triggeren om met je samen te werken. Door online te communiceren haak je aan op de actualiteit, kun je met een sterke inhoudelijke boodschap relatief eenvoudig een groot bereik realiseren én val je op met visueel aantrekkelijke beelden. Het mooie is dat je met online communicatie 24/7 in beeld kunt zijn bij je doelgroep.

VORM

Dit is een praktische workshop. De nadruk ligt op inspireren en oefenen. Je krijgt veel vergelijkbare voorbeelden, tools en tips aangereikt. Natuurlijk vertellen we je ook de valkuilen. Je neemt je eigen laptop mee om je zeven stappenplan in te vullen. We kijken kritisch mee en helpen je de juiste keuzes te maken.

WAT GA JE DOEN

In deze training leer je wat de zeven essentiële stappen zijn om een goede basis te hebben voor een online communicatiebeleid. We leren je ook keuzes te maken: waar je actief wordt, wat je doet en wat je vertelt, hoe vaak je communiceert en wat de valkuilen zijn. Na deze training beschik je over de knowhow om zelf een goede start te maken met de online communicatie van je bedrijf en die aanpak binnen de organisatie uit te rollen. Is de basis voor jou al bekend, maar vind je het nog steeds lastig om regelmatig nieuwe content te plaatsen? Volg dan de praktische training 'Online communicatieplan' of de praktische training 'Online contentplan'.

WAT LEVERT HET OP

In deze kerntraining maak je op basis van de zeven essentiële stappen een start met een online communicatieplan dat is afgestemd op jullie bedrijf. Doel, doelgroepen, kanalen en tone-of-voice zijn belangrijke onderdelen. Maar minstens zo belangrijk zijn de planning en de interne taakverdeling. Na de training beschik je over een stevig plan van aanpak om je online communicatie een vliegende start te geven.

Meer weten? Mail of bel ons! We vertellen je graag mee over het programma. Kijk hier voor meer informatie over onze werkwijze en kosten.

DIT ZEIDEN CURSISTEN:

'Eerst zag ik er erg tegenop - met sociale media kreeg ik er weer een extra taak bij.  Maar nu zie ik dat je dat ook goed kunt plannen, dat scheelt enorm.

Ik zit echt niet de hele dag online reacties te monitoren en berichtjes te posten. Bovendien krijg ik leuke reacties op de Facebookberichten over ons bedrijf van klanten en van collega's.

ONLINE COMMUNICATIEPLAN

PRAKTISCHE TRAINING ONLINE COMMUNICATIEPLAN

Starten is niet zo moeilijk. Je post een bericht over een nieuw project, je stuurt een nieuwsbrief omdat je een kennisevent hebt, je reageert als een klant je naam vermeldt op Twitter.

Maar zodra je door de waan van de dag in beslag genomen wordt, gaat al het andere werk voor omdat je geen plan hebt. Terwijl online communiceren echt het meest effectief is wanneer je regelmatig en herkenbaar dingen doet. [probleem = geen tijd, niet je hoofdtaak, wat basiskennis, maar geen tijd om het goed uit te zoeken en toe te passen]

VOOR WIE

  • Jij hebt als taak om de online communicatie binnen je bedrijf te organiseren, zoals het bijhouden van de website, social mediakanalen, nieuwsbrieven. Dat doe je naast je andere werkzaamheden.
  • Je bent op de hoogte van de basisbeginselen van online communiceren; je weet wie je doelgroepen zijn en welke content hen aanspreekt en op welke kanalen je ze het beste kunt bereiken. [vind je dit nog lastig? Kijk dan bij de ‘praktische training in zeven stappen online communiceren’ link]
  • Je weet zo’n beetje wat nodig is om te starten met online communicatie, maar pffff, omdat je het ‘erbij’ doet, heb je niet echt de tijd om het goed uit te zoeken en op te pakken en het een vaste plek te geven in je bedrijf.

WAT KUN JE ERMEE

Je leert in een halve dag hoe je de online communicatie kunt organiseren voor jouw organisatie. Je hebt dan een plan dat past bij wat jullie aan kunnen en het zorgt voor continuïteit. Je weet precies wanneer je wat gaat communiceren en bij wie je de content kunt halen. Zo werk je zonder stress en met meer plezier aan de online zichtbaarheid van je bedrijf. Je zult echt het positieve effect gaan zien in je reacties.

VORM

Praktische training. Je gaat zelf gericht aan het werk [m.b.v. de 7 stappen]. Natuurlijk geven we instructies, feedback en tips zodat je straks met je plan aan de slag kunt.

Ben je nog niet goed op de hoogte van de basisbeginselen? Dan is het handig om eerst de ‘praktische training in zeven stappen online communiceren’ te volgen.

WAT GA JE DOEN

Je maakt je werkplan op basis van de zeven stappen: Waarom ga je communiceren| met wie ga je communiceren| hoe gaan je de doelgroep(en) bereiken| welke kanalen zet je in| wat ga je communiceren| hoe ga je het organiseren | hoe zorg je voor continuïteit.

  • Per doelgroep stel je de kanalen in waar je gaat communiceren. Denk aan nieuwsbrieven, sociale media, blogs en of (video)nieuws op de website.
  • Je gaat werken met twee à drie contentpijlers. (in de workshop CONTENT leer je welke pijlers het meest relevant zijn voor jouw doelgroepen en welk type content je daarvoor kunt maken of vinden)

WAT LEVERT HET OP

Aan het eind van de sessie heb je een plan voor 3 maanden. Het beste is om hiermee te starten en na 2 maanden te kijken of het goed werkt. Daarna evalueren en bijsturen. Dit kun je herhalen of per kwartaal aanpassen. Blijf alert op actuele gebeurtenissen.

We vertellen je graag meer! Vraag een kennismakingsgesprek aan!